

Pilinszky János 1921. november 27-én született Budapesten.
Az irodalomtörténetben a kortárs magyar irodalom első képviselői között tartjuk számon.
A Budapesti Piarista Gimnáziumban érettségizett, majd a Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészkarán magyar, olasz irodalmi és nyelvi, valamint művészettörténeti előadásokat hallgatott. 1944 májusában kapta meg egyetemi végbizonyítványát, a diploma megszerzésére azonban már nem jutott ideje, mert behívták katonának. A harcokban nem vett részt, de a háború és a holokauszt borzalmaival, a koncentrációs táborok világával testközelből szerzett tapasztalatot. Ez életre szóló traumát jelentett számára, és „élményei" költészetének szerves részét képezik. 1945 novemberében tért vissza Budapestre.
A Nyugat „újholdas" nemzedékének meghatározó alakja lett. Első kötete, a huszonegy verset tartalmazó Trapéz és korlát 1946-ban jelent meg. A 20. századi magyar tárgyias költészet egyik legfontosabb alkotójává vált. Verseit a tárgyszerűség, a rendkívüli tömörség jellemzi. Társszerkesztője lett az Újhold folyóiratnak, 1949-56 között azonban nem publikálhatott. Ez idő alatt verses meséket írt.
1957-től az Új Ember katolikus hetilap munkatársa lett. Harmadnapon című kötete 1959-ben jelent meg, melyet az újabb magyar líra egyik legnagyobb teljesítményeként tartanak számon. A megjelenés után egy-két nap alatt szétkapkodták. Hirtelen felfedezett költő lett az ismeretlen Pilinszkyből, verseit idegen nyelvekre kezdték fordítani, németre, franciára, angolra.
A kötet középpontjában a háború rettenete áll, versei túllépnek a konkrét politikai, történelmi összefüggéseken: a háborút, mint egyetemes borzalmat ábrázolják, amely lealacsonyítja, megalázza, méltóságától megfosztja az embert. A kötet több verse, például a Harbach 1944 vagy a Francia fogoly egy háborús emlékképre épül, amely évek távlatából is kínozza a költőt.
A négysoros versforma, melyet ekkor előszeretettel használt, a lírai kifejezés lehetőségeit végletesen redukálja, a közlendő tartalomnak csak az esszenciáját, az élmény magját fogalmazza meg. Ezzel együtt az elhallgatásnak, a kihagyásnak ugyanolyan tartalomformáló szerepe van, mint a leírt szavaknak. Ennek mintapéldája a Négysoros című vers.
Négysoros
Alvó szegek a jéghideg homokban.
Plakátmagányban ázó éjjelek.
Égve hagytad a folyosón a villanyt.
Ma ontják véremet.
Az Apokrif című vers életművének egyik legkimagaslóbb orma, negyvenes és ötvenes évekbeli költészetének alap- és viszonyítási pontja. Kortársak emlékezéséből tudjuk, hogy a költő jambikus lejtésű, legnagyobbrészt félrímes szerkesztésű költeményét eredetileg négysoros versszakokban írta le, s valamivel, maga sem tudta, miért, elégedetlen volt.
„Az Apokrifot szinte soronként írta, két-három esztendőn keresztül, és szinte soronként vitte Nemes Nagy Ágnesnek megmutatni. Mikor már kész volt a vers, Pilinszky elment hozzá, és halálsápadtan azt mondta, mégsem jó, nem jó az Apokrif…" – mondja Lator László.
Pilinszky János számára a hit, a vallásosság nem a kihirdetés vagy az e világi politikai, ideológiai küzdelem terepe volt, hanem a személyiségnek Istenhez fordulása, Isten igéjének keresése. Az embernek közvetlen a viszonya Istennel, ezt a közvetlenséget keresi, méghozzá a bűntől megmenekülő ember megtisztulásában. Ez határozza meg a teljes Pilinszky-életművet: az Istennel való kapcsolat vágyát, annak lehetetlenségét a nem várt megvalósulás egy sajátos változata követi.
A hatvanas években költészete elnémult, de a következő évtizedben új típusú lírával jelentkezett: apró verstöredékeket írt. Utolsó pályaszakaszában megjelent kötetei a Nagyvárosi ikonok, a Szálkák, a Végkifejlet és a Kráter.
Lelki adottságai különlegesnek mondhatók, szellemi képességei kivételesek voltak. Nagyon megértőnek bizonyult más emberekkel szemben, különösen az elesettek, a társadalomból kiszorultak, a bűnösök iránt. A szeretetet mindennél fontosabbra becsülte. Neurotikus személyiségét káros szenvedélyekkel rombolta, 18 éves korától nikotinista volt, később alkoholizált és a gyógyszerek hatásával is visszaélt, melyekkel elsősorban álmatlanságán igyekezett úrrá lenni.
Szerelmi élete örökre beteljesületlen maradt. Édesapja korai halála miatt csak nők nevelték, akik ráadásul szigorúak voltak vele. A meztelenség is bűnös dolog volt számára, a festményeken a ruhátlan angyalok felháborították. Tizenéves korában szembesült vele, hogy valójában a férfiak érdeklik, ezt azonban csak képzeleti síkon élte meg. Homoerotikus vonzalma éles ellentétbe került mély vallásosságával, emiatt bűnösnek érezte magát, azonban vállalta: „A háború előtt kívülről nézve talán betegesnek mondható félénkségem ideig-óráig eretnek vonzalmakba sodort. Ezt se akkor, se most nem bánom, és nem szégyellem. A háború és az utána következő kollektív megrázkódtatás azonban – anélkül, hogy akartam volna – ismét visszaszorított a közösbe, az élet és benne az emberiség átlagába."
Voltak női kapcsolatai is, „az egyik boldogtalan szerelemből gázoltam a másikba rettenetes intenzitással. Akkor meg az történt, hogy annak ellenére, hogy én voltam, aki kudarcot vallott, én bűnhődtem. Mert ha az ember lélekkel nem győz egy szerelmet, akkor az visszaesik a testbe, és átváltozik merő szexualitássá."
Első feleségével, a zsidó származású Márkus Anna festőművésszel való házassága nagyon rövidnek bizonyult, csupán néhány hónapig tartott. Férjes asszonyok társaságát is kereste, Jutta Scherer vallástörténésszel való kapcsolatának megtartásáért a káros szenvedélyeiről is hajlandó volt lemondani. Szakításuk után a gitárművésznek készülő Ingrid Ficheux-t vette feleségül, aki igazi társa lett, de gyermekük nem született.
Mire megjössz
Egyedül vagyok, mire megjössz,
az egyetlen élő leszek,
csak tollpihék az üres ólban,
csak csillagok az ég helyett.
A temetetlen árvaságban,
mint téli szeméttelepen,
a hulladék közt kapirgálva
szemelgetem az életem.
Az lesz a tökéletes béke.
Még szívemet se hallani,
mindenfelől a némaságnak
extatikus torlaszai.
A pőre örökkévalóság.
S a tiéd, egyedül tiéd,
kezdettől fogva neked készült
e nagyszerű egyszerüség…
Mindenem veszve, mire megjössz,
se házam nincs, se puha ágyam,
zavartalan heverhetünk majd
a puszta elragadtatásban…
Munkásságát ritkán jutalmazták. Első kötetéért 1947-ben Baumgarten-díjat kapott. A következő elismerést, a József Attila-díj első fokozatát huszonhárom évvel később, 1971-ben kapta meg. 1974-ben megválasztották a Bajor Szépművészeti Akadémia levelező tagjának. 1980-ban költői életművéért Kossuth-díjjal tüntették ki. 1962 őszétől volt tagja a Magyar Írószövetségnek. 1981-ben váratlanul halt meg Budapesten.
Írta: Ujjné Tellér Gabriella könyvtáros
AJÁNLÓ
Felhasznált irodalom:
(C) 2023 | TISZAÚJVÁROSI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ÉS KÖNYVTÁR | Készítette: TPMH